Helweek

posted in: Challenges | 8

helweek

Helweek. Ik heb er nu al heel wat over gelezen via andere bloggers (zoals Lianne, Annemerel en Sanny) en dat zette me aan het nadenken om er zelf ook eens aan te beginnen!

Wat is helweek?

Helweek is een week waarin je alles even anders aanpakt met als doel dichter te komen bij de beste versie van jezelf. Het is een week die je helpt achter je goede en slechte patronen te komen, meer over jezelf te leren en routines te verbreken.

Helweek is bedacht door de Noorse mental coach Erik Bertrand Larssen naar aanleiding van de helweek die ze bij het leger moeten doorstaan. Hij heeft een boek geschreven over een helweek die iedereen zou kunnen doen en waar je vervolgens sterker en beter uit zou moeten komen. Er zijn een aantal strenge regels waar je aan moet houden, de eerste (en ergste) is dat je om 5 uur op moet staan en om 22 uur naar bed moet gaan, met een nacht waarin je de hele nacht opblijft. Aangezien ik normaal gesproken rond een uur of 10 pas op sta gaat dit een heuse uitdaging worden. ;)

De reden waarom ik de helweek wil doen is ten eerste omdat ik de komende dagen echt heel veel werk gedaan moet krijgen, wil ik over anderhalve week door Noorwegen en Zweden gaan trekken. Ik moet mijn (verbeterde versie van mijn) scriptie afmaken, kampeerspullen aanschaffen, artikelen schrijven voor vrouwopreis en travelwithoutmoney, vooruitwerken voor een aantal andere projectjes, een verjaardagsfeestje geven, etc. etc. Met andere woorden: ik moet veel doen, heb focus nodig en naast hard werken wil ik ook nog tijd hebben voor leuke dingen.

Wat ik meestal doe in zo’n geval is: uitstellen, door sociale media scrollen, series kijken en afwachten tot het allerlaatste moment. Tja. Daar moet die helweek dus verandering in brengen.

Volgens Bertant’s helweek ga ik hetvolgende doen:

Je zult gezond eten. Je zult elke dag sporten. Je zult efficiënt rusten. Je zult luisteren naar de mensen om je heen. Je zult geconcentreerd werken. Je zult op tijd opstaan. Je zult op tijd naar bed gaan. Je zult bij alles grondig te werk gaan. Je zult de onbeduidende zaken naast je neerleggen. Je zult adequaat prioriteiten stellen. Je zult een goede medemens zijn. Je zult geven. Je zult positief en gelukkig zijn. Je zult zelfbewust, offensief, proactief en daadkrachtig zijn. In één week tijd zul je de beste versie van jezelf worden.

De Regels

Start maandagochtend om vijf uur en stop zondagavond om tien uur. – Oke, ik begin dus op donderdag en eindig op woensdag
Sta elke ochtend om vijf uur op. – Help.
Ga elke avond om tien uur naar bed.
Werk de hele week extreem hard, wees gefocust, bewust en plichtsgetrouw. – I need this!
Blijf trouw aan je plan. – Haha. Vandaar dat ik het op mijn blog zet. Ik had het al eerder geprobeerd, maar aangezien niemand ervan wist kon ik de eerste wekker makkelijk negeren en het hele plan gelijk overboord gooien.
Wees je te allen tijde bewust van je modus en focus.
Wees je bewust van je verschillende rollen die je in de loop van een dag vervult en vervul ze met glans.
Probeer de hele tijd blij, positief en oplossingsgericht te zijn. Wees daadkrachtig en proactief.
Neem weloverwogen, kwalitatieve rust.
Besteed extra aandacht aan kleding en uiterlijk. – Haha. Mijn enige make-up product is een vergeten mascara die hier ergens moet liggen. Maar ik neem aan dat mezelf een keertje leuk aankleden ook goed genoeg is.
Laat alle privéaangelegenheden tot de avond wachten.
Gebruik geen social media (+ blogs lezen ;)) onder werktijd. – Ik ga een aantal dagen naar de uni om aan mijn scriptie te werken, dit is mijn werktijd.
Beperk praatjes met collega’s tot een minimum. – met studiegenoten dus. 
Train minstens één keer per dag, het liefst ’s ochtends.
Eet de hele week uitsluitend gezond. – Ik vind dat ik een uitzondering mag op zaterdagavond, want dan is mijn birthday party ;)
Laat de tv uit. – In dit geval geen series kijken op mijn laptop.

Daarnaast wil ik ook graag minimaal een maal per dag naar buiten. Ik woon in een prachtige omgeving met heel veel frisse (bos)lucht, daar moet ik dan wel gebruik van maken!

Ik ben benieuwd of ik het kan. Of ik dat doorzettingsvermogen heb. Het is zo makkelijk om het gewoon niet te doen. Lekker in bed te blijven liggen. Maar ik wil het uitproberen. Het is maar een week, 7 dagen. Ik wil het een kans geven! Daarnaast wordt ik maandag 24 en alhoewel ik het nu al zielig voor mezelf vind dat ik dan van plan ben om om 5 uur op te staan.. wat een beter verjaardagskado kan ik mezelf geven dan (slechte) oude gewoontes te doorbreken en een betere versie van mezelf te zijn?

Comments

comments

8 Responses

  1. Succes! Ben benieuwd hoe het je afgaat!
    Annika heeft onlangs geplaatst…Wat vind je het minst leuke aan reizen?My Profile

  2. Ik zat er toevallig vandaag ook over te denken om dit te gaan doen.. Misschien volgende week maar eens doen.. Ben benieuwd hoe jij het vind!
    Linda heeft onlangs geplaatst…PERSOONLIJK: Groot, koud nieuwsMy Profile

  3. Wat een toepasselijke naam voor zo’n week :p Maar het is misschien wel een goed plan. De komende tijd heb ik veel deadlines en wat ga ik op zulke stressvolle momenten doen? Door social media scrollen, uitgebreid mijn haren stijlen en urenlang kijken hoe mijn schildpadden door de tuin rond hobbelen. Dat moet beter kunnen!
    Jessica heeft onlangs geplaatst…Souvenir in the Spotlight #3 – Wandelstok uit SurinameMy Profile

  4. Jee, dat is best zwaar!!! Maar ook wel weer een goed idee eigenlijk. Vooral dat vroeg opstaan en meteen sporten. Ik sta niet zo laat op normaal zeker niet omdat Tom naar de markt gaat maar vijf uur…. Bovendien blijf ik altijd lekker in bed zitten als hij om 7uur wegrijd… Beetje sporten zou natuurlijk veel beter zijn. Ik ga volgen hoe het met je helweek gaat.
    Simone | Paper Travels heeft onlangs geplaatst…De lokale markt in Chiang MaiMy Profile

Leave a Reply

Deel mijn laaste blogpost - commentluv!